Školní jídelna
Směrnice č. | |||
VNITŘNÍ ŘÁD ŠKOLNÍ JÍDELNY | |||
ZPRACOVAL | SCHVÁLIL | ||
Kateřina Březíkovávedoucí ŠJ | Bc. Radka Komárkováředitelka školy | ||
datum vydání | datum účinnosti | ||
1.9.2023 | |||
č.j. | spisový znak | skartační znak | |
A.4. | A5 |
1. Úvodní ustanovení
Vnitřní řád školní jídelny upravuje práva a povinnosti dětí, jejich zákonných zástupců a všech pracovníků školy, organizaci provozu jídelny, podmínky pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví. Vnitřní řád školní jídelny je závazný pro všechny osoby, které se stravují ve školní jídelně.
2. Legislativa
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady /ES/ č. 852/2004 o hygieně potravin a provozoven společného stravování,
- Vyhláška Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č. 107/2005 o školním stravování, ve znění vyhlášky č.107/2008,
- Vyhláška č. 137/2004 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných, ve znění změn provedených vyhláškou č. 602/2006 Sb.,
- Vyhláška č. 84/2005 o nákladech na závodní stravování se změnami danými vyhláškou č. 94/2006 a č. 17/2008,
- Zákonem č. 167/2023, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb. O ochraně veřejného zdraví ve znění pozdějších předpisů v platném znění,
- Zákonem 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů, v platném znění.
3. Údaje o školní jídelně, organizace provozu
Adresa: Mateřská škola Lukov, okres Zlín, příspěvková organizace, K Lůčkám 350, Lukov 763 17
Odpovědná osoba: Březíková Kateřina
IČ: 70990280 Tel.: 577 113 617, ŠJ – 577 113 616, 731 713 458
Provozní doba: 6.00 – 14.30 hodin
Oblast činnosti (výdej stravy):
- Stravování žáků ZŠ (polévky, hlavní chody + pitný režim)
- Stravování dětí MŠ (přesnídávky, svačiny, polévky, hlavní chody + pitný režim)
- Stravování zaměstnanců
- Doplňková činnost – stravování cizích strávníků
Popis provozovny:
Školní jídelna a výdejny MŠ Lukov, se sídlem na adrese K Lůčkám 350, 763 17 Lukov, jsou součástí jedné budovy MŠ. Zajišťují přednostně stravu pro děti MŠ, dále žáky ZŠ (k přímé konzumaci v jídelně, kam žáci dochází z nedaleké budovy ZŠ). Žáci ZŠ mají přístup do jídelny zvláštním vchodem zezadu budovy. Pro vstup zaměstnanců ŠJ a příjem surovin od dodavatelů slouží oddělený vchod. Školní jídelna taktéž zajišťuje stravování pro cizí strávníky a rovněž plní funkci závodního stravování formou podávání hotových jídel pro pedagogické pracovníky a zaměstnance školy a školky.
Úkolem zařízení uzavřeného typu je zejména poskytnutí služeb stravování v sortimentu teplé a studené kuchyně – hlavní jídla (obědy), přesnídávky a odpolední svačiny pro MŠ včetně zajištění pitného režimu.
4. Práva a povinnosti strávníků, pravidla vzájemných vztahů mezi dětmi, zákonnými zástupci dětí, pedagogickými pracovníky a provozními zaměstnanci
Práva dětí
- děti z mateřské školy mají právo na jeden oběd, přesnídávku a svačinu denně
- mají právo na respektování individuálního tempa při jídle, děti se k dojídání jídla nenutí
- děti mají právo na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví, na zdravé životní prostředí
- dítě, které je přítomno v MŠ se stravuje vždy a má právo odebrat denně:
- celodenní: přesnídávka + oběd + svačina
- půldenní: přesnídávka + oběd
Povinnosti dětí a žáků
- děti dodržují pravidla kulturního stolování a slušného chování
- dodržují pokyny pedagogického dozoru a kuchařek
- dodržují základní hygienická pravidla
Práva a povinnosti zákonných zástupců
- zákonný zástupce má právo vznášet připomínky a podněty k práci školní jídelny výhradně u vedoucí školní jídelny nebo ředitelky školy
- zákonný zástupce má právo na získání informací týkající se stravování
- zákonný zástupce má povinnost informovat vedoucí školní jídelny o změně zdravotní způsobilosti dítěte
- zákonný zástupce má povinnost hradit v termínu stravné a úplatu za předškolní vzdělávání
Pravidla vzájemných vztahů mezi žáky/dětmi, zákonnými zástupci, pedagogickými pracovníky a provozními zaměstnanci
- učitelka ve školní jídelně vydává dětem a zákonným zástupcům pouze takové pokyny, které bezprostředně souvisí s plněním vnitřního řádu školní jídelny, zajištění bezpečnosti a dalších nezbytných organizačních opatření
- informace, které zákonný zástupce poskytne o dítěti (zdravotní způsobilost) jsou důvěrné a všichni pracovníci se řídí zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů
5. Stravování a výdej stravy
Výdej stravy probíhá v několika etapách:
Mateřská škola – prostory MŠ v patře (přímo navazují na výdejnu)
- Výdej stravy přesnídávka od 7:15 do 7:30 hod. pro I. část dětí (dřívější příchod)
- Výdej stravy přesnídávka II. část dětí a dopolední svačina od 9:00 do 9:30 hod.
- Výdej stravy oběd od 11:15 hod. do 12:00 hod.
- Výdej stravy odpolední svačinka od 13:30 hod. do 14:30 hod.
Prostory ŠJ v přízemí (pro žáky docházející z nedaleké ZŠ)
- Výdej stravy oběd od 12:00 hod. do 13:30 hod.
Cizí strávníci
- Výdej do jídlonosičů od 11:00 do 11:30 hod.
6. Jídelní lístek
Jídelní lístek je sestavován na základě nutričního doporučení, podmínkou je plnění spotřebního koše. Jídelní lístek je každý týden zveřejňován na nástěnkách jednotlivých tříd a v šatně určené pro žáky ZŠ. Dále je zveřejňován na webových stránkách školy.
Změna jídelníčku je vyhrazena (např. z provozních důvodů nebo zásobování). Na jídelním lístku jsou uváděny čísla alergenů, přítomných v podávané stravě (dle nařízení Evropského parlamentu a Rady EU)
7. Dietní stravování, stravování alergiků
V případě dítěte, u kterého je diagnostikováno onemocnění s tzv. zvláštním stravovacím režimem (diabetes, celiakie apod.) je povinen zákonný zástupce nahlásit tuto skutečnost vedoucí školní kuchyně a vlastní stravu pak pro dítě poskytují rodiče na vlastní zodpovědnost na základě dohody o individuálním stravování – výdej této stravy není předmětem HACCP. Školní jídelna neposkytuje svým strávníkům dietní stravování dle novely vyhlášky č. 107/2005 Sb.
Dohoda o individuálním stravování dítěte je sepsána se zákonným zástupcem dítěte. Strava je uložena podle její povahy v chladničce nebo na jiném určeném místě odděleně od pokrmů připravených ve školní kuchyni a mimo její výrobní prostory.
Za obsah přinášeného jídlonosiče zodpovídá zákonný zástupce dítěte. Za uložení a výdej stravy zodpovídá zařízení.
8. Informace pro strávníky a úhrada stravného
- Žáci jsou povinni se prokázat při výdeji stravy čipem, který slouží k potvrzení výdeje stravy. V případě, že strávník čip zapomene, musí toto nahlásit vedoucí školní jídelny a u výdeje jídla se prokáže náhradním dokladem. Při ztrátě čipu je nutné jej zakoupit nový.
- Žáci jsou automaticky přihlášeni na celý měsíc dopředu, do výši stavu svého konta. V případě nedostatečných finančních prostředků, není možné žáka na oběd přihlásit, tudíž mu oběd nebude vydán.
- Záloha se vybírá vždy na začátku měsíce na celý měsíc dopředu v plné výši, popř. je snížená o přeplatek za měsíc minulý.
- Záloha od žáků ze ZŠ na měsíc dopředu je vybírána bezhotovostní formou inkasa z účtu rodičů u peněžních ústavů nebo hotovostní platba v kanceláři VŠJ vždy 1. pracovní den v měsíci.
- Poplatky za stravování v MŠ jsou vybírány bezhotovostní formou inkasa z účtu rodičů u peněžních ústavů vždy k 15. dni v měsíci za měsíc předešlý. Platba v hotovosti je možná v kanceláři VŠJ v určený den v době od 6:30 do 16:15 hod.
- Cizí strávníci hradí stravné pouze hotově.
- Výběr stravného formou hotovosti je realizován ve třídě MŠ a v kanceláři vedoucí jídelny. Provádí vedoucí školní jídelny.
- V případě neuhrazení splatnosti, školní jídelna si vyhrazuje právo možnosti nepřihlášení a nevydání oběda žákovi až do uhrazení částky za stravné. Při opakovaném neplacení stravného má školní jídelna právo vyloučit žáka ze stravování úplně.
- Množství pokrmu se řídí dle výživových norem pro školní stravování pro jednotlivé kategorie.
- Strávník má možnost přídavku pouze v případě dostatečného množství zbývajícího pokrmu. Možnost přidání je určena vydávajícím personálem, tedy kuchařkou.
- Pokrmy nelze odnášet mimo stravovací prostory ve vlastním obalu.
9. Přihlášení a odhlášení stravy
- Přihláška dítěte do MŠ slouží zároveň jako přihláška ke stravování. Je uložena v matrice školy.
- Pro děti MŠ s celodenním nebo půldenním stravováním připravuje jídelna příslušný počet hlavních a doplňkových jídel podle denní docházky dětí, která je učitelkami dodána do 8:00 hod. ráno
- Při absenci žáka je nutno tuto skutečnost nahlásit přímo ve školní jídelně den předem do 24:00 hod na telefonní číslo 731 713 458 u vedoucí ŠJ, formou SMS, nebo v aplikaci strava.cz. Ve výjimečných případech daný den v době 6:00 – 6:30 hod. po telefonické domluvě s VŠJ.
- Neodhlášená strava propadá, a je navíc účtována včetně režijních nákladů (§ 4 odst. 9 vyhlášky č. 107/2005 Sb.)
- Žáci ze ZŠ jsou přihlášeni na základě vyplněné přihlášky ke stravování.
- Žák si může odnést oběd ve vlastním jídlonosiči pouze 1. den nemoci v čase 11:00 až 11:30 hod. v další dny nemoci nemá strávník na obědy nárok dle § 4 odst. 9 vyhlášky č. 107/2005 Sb.
10. Finanční normativ na nákup potravin
Věk strávníků | Druh stravy | Cena |
Strávníci do 6 let | přesnídávka oběd svačina celodenní celkem do oběda | 11,- Kč 30,- Kč 11,- Kč 52,- Kč 41,- Kč |
Strávníci 7 let | přesnídávka oběd svačinka celodenní celkem do oběda | 13,- Kč 35,- Kč 12,- Kč 60,- Kč 48,- Kč |
Strávníci 7 – 10 let | oběd | 35,- Kč |
Strávníci 11 – 14 let | oběd | 37,- Kč |
Strávníci 15 let a více | oběd | 40,- Kč |
*v ceně oběda je zahrnut pitný režim
Cena stravného pro zaměstnance školy je 60,- Kč za oběd.
Nedotovaná cena stravného pro cizího strávníka je 100,- Kč za oběd.
11. Organizace provozu ve školní jídelně
Výdej pokrmů a stravování dětí MŠ probíhá ve třídách. Pokrmy jsou do jednotlivých výdejen dopraveny pomocí výtahu a následně z ohřívacích van jsou pokrmy rozděleny na porce. Obsluhu provádí personál kuchyně.
Výdej pokrmů pro žáky probíhá v jídelně v přízemí budovy, kam je doprovodí pedagogický dozor v časových intervalech určených vedením ZŠ. Strávníci si odebírají pokrmy u výdejního okénka.
Ve školní jídelně je možné konzumovat jen stravu připravenou v tomto stravovacím zařízení. Donášení vlastního jídla do školní jídelny je z hlediska hygieny nepřípustné.
Pokrmy nelze odnášet mimo stravovací prostory ve vlastním obalu.
Do školní jídelny mohou vstupovat jen osoby, které se v jídelně stravují a jejich pedagogický dohled. Osoby, které se v jídelně nestravují, nebo si odnášejí jídlo v jídlonosiči, se nesmí v prostorách zdržovat.
12. Zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků
Pedagogický dohled sleduje chování dětí při stolování, odnášení stravy a požitého nádobí. Dbá na bezpečnost stravujících se dětí. Dojde-li k znečištění podlahy nebo stolu, učiní nutná opatření, aby nedošlo k úrazu. Zajistí okamžitý úklid.
13. Chování dětí při zacházení s majetkem MŠ v rámci stravování
Po dobu stravování při pobytu dítěte v MŠ zajišťují pedagogičtí pracovníci, aby děti zacházely šetrně s majetkem školy a nepoškozovaly jej.
14. Příjem surovin
- Příjem surovin je zajišťován v menším množství a v kratších intervalech stálými dodavateli.
- Příjem, kontrolu záručních lhůt a evidenci zajišťuje vedoucí stravování, popř. hlavní kuchařka.
- Při zajištění nedostatků je zboží vyměněno, popř. vráceno.
15. Sanitace, úklid
Úklid daného stravovacího zařízení podléhá požadavkům sanitačního řádu, který stanovuje rozsah činností v rámci prováděného denního, týdenního, měsíčního úklidu a režimových opatření v mimořádných dnech, tzv. generální úklid (sanitární den).
16. Dodržování osobní hygieny, ochranné pomůcky, režim prádla
- Všichni pracovníci, kteří přichází do styku s potravinami, jsou povinni absolvovat před nástupem do zaměstnání vstupní lékařskou prohlídku. Do hlavní kuchyně mají přístup osoby, které zde vykonávají pracovní činnost, nepovolaným osobám je vstup zakázán.
- Zaměstnanci školní jídelny používají ochranný pracovní oděv, obuv, pokrývku hlavy. Všichni pracovníci musí dodržovat hygienické předpisy na pracovišti, musí odkládat šperky (prsteny, náramky), mít ostříhané, krátké, nenalakované a upravené nehty.
- Prádlo se pere ve vlastní pračce, která je umístěná v prací a sušící místnosti v suterénu kuchyně.
- V kuchyni musí být udržována stálá čistota a pořádek. Podlahy jsou pokud možno stále suché, cesty a průchody je nutno udržovat stále volné.
- Sociální zařízení pro pracovníky kuchyně je vybaveno klozetovou mísou (1x), umyvadlem s pákovou baterií, tekutým mýdlem v dávkovači, zajištěno je i hygienické osušení rukou, a to jednorázovými papírovými ubrousky. K osobní hygieně pracovníků školního stravování slouží rovněž sprchový kout. Šatna (denní místnost) je vhodně rozčleněna na prostor pro ukládání civilního a pracovního oděvu.
17. Nakládání s odpadem
Likvidace odpadu se provádí denně. Uzavíratelné nádoby na odpad se denně umývají a dezinfikují roztokem Sava. Likvidace odpadu je zajištěna smluvně specializovanou firmou.
18. Proškolování pracovníků
- Proškolování pracovníků v potravinářství je prováděno nejméně jednou za rok. O proškolení je veden záznam (Osvědčení o školení hygienického minima).
- Seznamování pracovníků v potravinářství s novými hygienickými předpisy provádí vedoucí školního stravování na provozních poradách zaměstnanců zařízení.
- Proškolování o obsluze přístrojů a vybavení kuchyně provádí bezpečnostní technik.
- Při nástupu nového zaměstnance je nutná vstupní lékařská prohlídka.
19. Systém HACCP
- Pro vyhledávání, stanovení a evidenci kritických bodů je vypracována „Příručka systému kritických bodů HACCP“.