Směrnice č.

VNITŘNÍ ŘÁD ŠKOLNÍ JÍDELNY

ZPRACOVALSCHVÁLIL
Kateřina Březíková
vedoucí ŠJ
Bc. Radka Komárková
ředitelka školy
datum vydánídatum účinnosti
1.9.2023
č.j.spisový znakskartační znak
A.4.A5

1. Úvodní ustanovení

Vnitřní řád školní jídelny upravuje práva a povinnosti dětí, jejich zákonných zástupců a všech pracovníků školy, organizaci provozu jídelny, podmínky pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví. Vnitřní řád školní jídelny je závazný pro všechny osoby, které se stravují ve školní jídelně.

2. Legislativa

  • Nařízení Evropského parlamentu a Rady /ES/ č. 852/2004 o hygieně potravin a provozoven společného stravování,
  • Vyhláška Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č. 107/2005 o školním stravování, ve znění vyhlášky č.107/2008,
  • Vyhláška č. 137/2004 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných, ve znění změn provedených vyhláškou č. 602/2006 Sb.,
  • Vyhláška č. 84/2005 o nákladech na závodní stravování se změnami danými vyhláškou č. 94/2006 a č. 17/2008,
  • Zákonem č. 167/2023, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb. O ochraně veřejného zdraví ve znění pozdějších předpisů v platném znění,
  • Zákonem 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů, v platném znění.

3. Údaje o školní jídelně, organizace provozu

Adresa: Mateřská škola Lukov, okres Zlín, příspěvková organizace, K Lůčkám 350, Lukov 763 17
Odpovědná osoba: Březíková Kateřina
IČ: 70990280 Tel.: 577 113 617, ŠJ – 577 113 616, 731 713 458

Provozní doba: 6.00 – 14.30 hodin

Oblast činnosti (výdej stravy):

  • Stravování žáků ZŠ (polévky, hlavní chody + pitný režim)
  • Stravování dětí MŠ (přesnídávky, svačiny, polévky, hlavní chody + pitný režim)
  • Stravování zaměstnanců
  • Doplňková činnost – stravování cizích strávníků

Popis provozovny:

Školní jídelna a výdejny MŠ Lukov, se sídlem na adrese K Lůčkám 350, 763 17 Lukov, jsou součástí jedné budovy MŠ. Zajišťují přednostně stravu pro děti MŠ, dále žáky ZŠ (k přímé konzumaci v jídelně, kam žáci dochází z nedaleké budovy ZŠ). Žáci ZŠ mají přístup do jídelny zvláštním vchodem zezadu budovy. Pro vstup zaměstnanců ŠJ a příjem surovin od dodavatelů slouží oddělený vchod. Školní jídelna taktéž zajišťuje stravování pro cizí strávníky a rovněž plní funkci závodního stravování formou podávání hotových jídel pro pedagogické pracovníky a zaměstnance školy a školky.
Úkolem zařízení uzavřeného typu je zejména poskytnutí služeb stravování v sortimentu teplé a studené kuchyně – hlavní jídla (obědy), přesnídávky a odpolední svačiny pro MŠ včetně zajištění pitného režimu.

4. Práva a povinnosti strávníků, pravidla vzájemných vztahů mezi dětmi, zákonnými zástupci dětí, pedagogickými pracovníky a provozními zaměstnanci

Práva dětí

  • děti z mateřské školy mají právo na jeden oběd, přesnídávku a svačinu denně
  • mají právo na respektování individuálního tempa při jídle, děti se k dojídání jídla nenutí
  • děti mají právo na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví, na zdravé životní prostředí
  • dítě, které je přítomno v MŠ se stravuje vždy a má právo odebrat denně:
    • celodenní: přesnídávka + oběd + svačina
    • půldenní: přesnídávka + oběd

Povinnosti dětí a žáků

  • děti dodržují pravidla kulturního stolování a slušného chování
  • dodržují pokyny pedagogického dozoru a kuchařek
  • dodržují základní hygienická pravidla

Práva a povinnosti zákonných zástupců

  • zákonný zástupce má právo vznášet připomínky a podněty k práci školní jídelny výhradně u vedoucí školní jídelny nebo ředitelky školy
  • zákonný zástupce má právo na získání informací týkající se stravování
  • zákonný zástupce má povinnost informovat vedoucí školní jídelny o změně zdravotní způsobilosti dítěte
  • zákonný zástupce má povinnost hradit v termínu stravné a úplatu za předškolní vzdělávání

Pravidla vzájemných vztahů mezi žáky/dětmi, zákonnými zástupci, pedagogickými pracovníky a provozními zaměstnanci

  • učitelka ve školní jídelně vydává dětem a zákonným zástupcům pouze takové pokyny, které bezprostředně souvisí s plněním vnitřního řádu školní jídelny, zajištění bezpečnosti a dalších nezbytných organizačních opatření
  • informace, které zákonný zástupce poskytne o dítěti (zdravotní způsobilost) jsou důvěrné a všichni pracovníci se řídí zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů

5. Stravování a výdej stravy

Výdej stravy probíhá v několika etapách:

Mateřská škola – prostory MŠ v patře (přímo navazují na výdejnu)

  1. Výdej stravy přesnídávka od 7:15 do 7:30 hod. pro I. část dětí (dřívější příchod)
  2. Výdej stravy přesnídávka II. část dětí a dopolední svačina od 9:00 do 9:30 hod.
  3. Výdej stravy oběd od 11:15 hod. do 12:00 hod.
  4. Výdej stravy odpolední svačinka od 13:30 hod. do 14:30 hod.

Prostory ŠJ v přízemí (pro žáky docházející z nedaleké ZŠ)

  1. Výdej stravy oběd od 12:00 hod. do 13:30 hod.

Cizí strávníci

  1. Výdej do jídlonosičů od 11:00 do 11:30 hod.

6. Jídelní lístek

Jídelní lístek je sestavován na základě nutričního doporučení, podmínkou je plnění spotřebního koše. Jídelní lístek je každý týden zveřejňován na nástěnkách jednotlivých tříd a v šatně určené pro žáky ZŠ. Dále je zveřejňován na webových stránkách školy.

Změna jídelníčku je vyhrazena (např. z provozních důvodů nebo zásobování). Na jídelním lístku jsou uváděny čísla alergenů, přítomných v podávané stravě (dle nařízení Evropského parlamentu a Rady EU)

7. Dietní stravování, stravování alergiků

V případě dítěte, u kterého je diagnostikováno onemocnění s tzv. zvláštním stravovacím režimem (diabetes, celiakie apod.) je povinen zákonný zástupce nahlásit tuto skutečnost vedoucí školní kuchyně a vlastní stravu pak pro dítě poskytují rodiče na vlastní zodpovědnost na základě dohody o individuálním stravování – výdej této stravy není předmětem HACCP. Školní jídelna neposkytuje svým strávníkům dietní stravování dle novely vyhlášky č. 107/2005 Sb.
Dohoda o individuálním stravování dítěte je sepsána se zákonným zástupcem dítěte. Strava je uložena podle její povahy v chladničce nebo na jiném určeném místě odděleně od pokrmů připravených ve školní kuchyni a mimo její výrobní prostory.

Za obsah přinášeného jídlonosiče zodpovídá zákonný zástupce dítěte. Za uložení a výdej stravy zodpovídá zařízení.

8. Informace pro strávníky a úhrada stravného

  • Žáci jsou povinni se prokázat při výdeji stravy čipem, který slouží k potvrzení výdeje stravy. V případě, že strávník čip zapomene, musí toto nahlásit vedoucí školní jídelny a u výdeje jídla se prokáže náhradním dokladem. Při ztrátě čipu je nutné jej zakoupit nový.
  • Žáci jsou automaticky přihlášeni na celý měsíc dopředu, do výši stavu svého konta. V případě nedostatečných finančních prostředků, není možné žáka na oběd přihlásit, tudíž mu oběd nebude vydán.
  • Záloha se vybírá vždy na začátku měsíce na celý měsíc dopředu v plné výši, popř. je snížená o přeplatek za měsíc minulý.
  • Záloha od žáků ze ZŠ na měsíc dopředu je vybírána bezhotovostní formou inkasa z účtu rodičů u peněžních ústavů nebo hotovostní platba v kanceláři VŠJ vždy 1. pracovní den v měsíci.
  • Poplatky za stravování v MŠ jsou vybírány bezhotovostní formou inkasa z účtu rodičů u peněžních ústavů vždy k 15. dni v měsíci za měsíc předešlý. Platba v hotovosti je možná v kanceláři VŠJ v určený den v době od 6:30 do 16:15 hod.
  • Cizí strávníci hradí stravné pouze hotově.
  • Výběr stravného formou hotovosti je realizován ve třídě MŠ a v kanceláři vedoucí jídelny. Provádí vedoucí školní jídelny.
  • V případě neuhrazení splatnosti, školní jídelna si vyhrazuje právo možnosti nepřihlášení a nevydání oběda žákovi až do uhrazení částky za stravné. Při opakovaném neplacení stravného má školní jídelna právo vyloučit žáka ze stravování úplně.
  • Množství pokrmu se řídí dle výživových norem pro školní stravování pro jednotlivé kategorie.
  • Strávník má možnost přídavku pouze v případě dostatečného množství zbývajícího pokrmu. Možnost přidání je určena vydávajícím personálem, tedy kuchařkou.
  • Pokrmy nelze odnášet mimo stravovací prostory ve vlastním obalu.

9. Přihlášení a odhlášení stravy

  • Přihláška dítěte do MŠ slouží zároveň jako přihláška ke stravování. Je uložena v matrice školy.
  • Pro děti MŠ s celodenním nebo půldenním stravováním připravuje jídelna příslušný počet hlavních a doplňkových jídel podle denní docházky dětí, která je učitelkami dodána do 8:00 hod. ráno
  • Při absenci žáka je nutno tuto skutečnost nahlásit přímo ve školní jídelně den předem do 24:00 hod na telefonní číslo 731 713 458 u vedoucí ŠJ, formou SMS, nebo v aplikaci strava.cz. Ve výjimečných případech daný den v době 6:00 – 6:30 hod. po telefonické domluvě s VŠJ.
  • Neodhlášená strava propadá, a je navíc účtována včetně režijních nákladů (§ 4 odst. 9 vyhlášky č. 107/2005 Sb.)
  • Žáci ze ZŠ jsou přihlášeni na základě vyplněné přihlášky ke stravování.
  • Žák si může odnést oběd ve vlastním jídlonosiči pouze 1. den nemoci v čase 11:00 až 11:30 hod. v další dny nemoci nemá strávník na obědy nárok dle § 4 odst. 9 vyhlášky č. 107/2005 Sb.

10. Finanční normativ na nákup potravin

Věk strávníkůDruh stravyCena
Strávníci do 6 letpřesnídávka
oběd
svačina
celodenní celkem
do oběda
11,- Kč
30,- Kč
11,- Kč
52,- Kč
41,- Kč
Strávníci 7 letpřesnídávka
oběd
svačinka
celodenní celkem
do oběda
13,- Kč
35,- Kč
12,- Kč
60,- Kč
48,- Kč
Strávníci 7 – 10 letoběd35,- Kč
Strávníci 11 – 14 letoběd37,- Kč
Strávníci 15 let a víceoběd40,- Kč

*v ceně oběda je zahrnut pitný režim
Cena stravného pro zaměstnance školy je 60,- Kč za oběd.
Nedotovaná cena stravného pro cizího strávníka je 100,- Kč za oběd.

11. Organizace provozu ve školní jídelně

Výdej pokrmů a stravování dětí MŠ probíhá ve třídách. Pokrmy jsou do jednotlivých výdejen dopraveny pomocí výtahu a následně z ohřívacích van jsou pokrmy rozděleny na porce. Obsluhu provádí personál kuchyně.

Výdej pokrmů pro žáky probíhá v jídelně v přízemí budovy, kam je doprovodí pedagogický dozor v časových intervalech určených vedením ZŠ. Strávníci si odebírají pokrmy u výdejního okénka.

Ve školní jídelně je možné konzumovat jen stravu připravenou v tomto stravovacím zařízení. Donášení vlastního jídla do školní jídelny je z hlediska hygieny nepřípustné.

Pokrmy nelze odnášet mimo stravovací prostory ve vlastním obalu.

Do školní jídelny mohou vstupovat jen osoby, které se v jídelně stravují a jejich pedagogický dohled. Osoby, které se v jídelně nestravují, nebo si odnášejí jídlo v jídlonosiči, se nesmí v prostorách zdržovat.

12. Zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků

Pedagogický dohled sleduje chování dětí při stolování, odnášení stravy a požitého nádobí. Dbá na bezpečnost stravujících se dětí. Dojde-li k znečištění podlahy nebo stolu, učiní nutná opatření, aby nedošlo k úrazu. Zajistí okamžitý úklid.

13. Chování dětí při zacházení s majetkem MŠ v rámci stravování

Po dobu stravování při pobytu dítěte v MŠ zajišťují pedagogičtí pracovníci, aby děti zacházely šetrně s majetkem školy a nepoškozovaly jej.

14. Příjem surovin

  • Příjem surovin je zajišťován v menším množství a v kratších intervalech stálými dodavateli.
  • Příjem, kontrolu záručních lhůt a evidenci zajišťuje vedoucí stravování, popř. hlavní kuchařka.
  • Při zajištění nedostatků je zboží vyměněno, popř. vráceno.

15. Sanitace, úklid

Úklid daného stravovacího zařízení podléhá požadavkům sanitačního řádu, který stanovuje rozsah činností v rámci prováděného denního, týdenního, měsíčního úklidu a režimových opatření v mimořádných dnech, tzv. generální úklid (sanitární den).

16. Dodržování osobní hygieny, ochranné pomůcky, režim prádla

  • Všichni pracovníci, kteří přichází do styku s potravinami, jsou povinni absolvovat před nástupem do zaměstnání vstupní lékařskou prohlídku. Do hlavní kuchyně mají přístup osoby, které zde vykonávají pracovní činnost, nepovolaným osobám je vstup zakázán.
  • Zaměstnanci školní jídelny používají ochranný pracovní oděv, obuv, pokrývku hlavy. Všichni pracovníci musí dodržovat hygienické předpisy na pracovišti, musí odkládat šperky (prsteny, náramky), mít ostříhané, krátké, nenalakované a upravené nehty.
  • Prádlo se pere ve vlastní pračce, která je umístěná v prací a sušící místnosti v suterénu kuchyně.
  • V kuchyni musí být udržována stálá čistota a pořádek. Podlahy jsou pokud možno stále suché, cesty a průchody je nutno udržovat stále volné.
  • Sociální zařízení pro pracovníky kuchyně je vybaveno klozetovou mísou (1x), umyvadlem s pákovou baterií, tekutým mýdlem v dávkovači, zajištěno je i hygienické osušení rukou, a to jednorázovými papírovými ubrousky. K osobní hygieně pracovníků školního stravování slouží rovněž sprchový kout. Šatna (denní místnost) je vhodně rozčleněna na prostor pro ukládání civilního a pracovního oděvu.

17. Nakládání s odpadem

Likvidace odpadu se provádí denně. Uzavíratelné nádoby na odpad se denně umývají a dezinfikují roztokem Sava. Likvidace odpadu je zajištěna smluvně specializovanou firmou.

18. Proškolování pracovníků

  • Proškolování pracovníků v potravinářství je prováděno nejméně jednou za rok. O proškolení je veden záznam (Osvědčení o školení hygienického minima).
  • Seznamování pracovníků v potravinářství s novými hygienickými předpisy provádí vedoucí školního stravování na provozních poradách zaměstnanců zařízení.
  • Proškolování o obsluze přístrojů a vybavení kuchyně provádí bezpečnostní technik.
  • Při nástupu nového zaměstnance je nutná vstupní lékařská prohlídka.

19. Systém HACCP

  • Pro vyhledávání, stanovení a evidenci kritických bodů je vypracována „Příručka systému kritických bodů HACCP“.